Elsker du at udfordre dig selv på cyklen? Selvom vi ikke helt kan måle os med de sydeuropæiske højderygge, har vi masser af bakker, der giver rigeligt med sved på panden. Derfor har vi fundet de 26 stejleste bakker i Silkeborg Kommune og opsat skilte ved bakkerne.

Silkeborgs hårdeste bakker:
Bakkenavn |
Længde |
% gns. |
Max % |
Højde |
M.o.h. |
Gjessøvej |
806 |
7,0 |
12,4 |
56 |
101 |
Hvinningdalvej |
1227 |
4,8 |
9,5 |
59 |
80 |
Voldbygårdsvej |
942 |
4,7 |
8,7 |
44 |
107 |
Vellingvej |
2452 |
3,0 |
10,6 |
76 |
104 |
Løgagervej |
2103 |
3,5 |
8,8 |
75 |
107 |
Tømmerbyvej |
1380 |
4,9 |
8,0 |
68 |
99 |
Linå Vesterskovvej |
1569 |
4,2 |
13,5 |
67 |
98 |
Funder Bakke |
1726 |
4,2 |
7,0 |
73 |
96 |
Ansøvej |
1438 |
5,0 |
14,9 |
72 |
117 |
Tvilumvej |
1299 |
3,3 |
10,4 |
47 |
85 |
Låsbyvej og Hovedgaden |
2202 |
2,8 |
8,0 |
63 |
105 |
Kjærs Møllevej og Mollerupvej |
1254 |
4,3 |
12,9 |
55 |
83 |
Ellerupvej |
717 |
5,5 |
13,5 |
41 |
66 |
Vorretvej |
1033 |
5,2 |
12,6 |
56 |
96 |
Funder Ådalsvej og Grøndalsgårdvej |
1270 |
4,8 |
10,6 |
61 |
95 |
Lystrupmindevej øst |
405 |
5,1 |
8,6 |
20 |
82 |
Lystrupmindevej vest |
1154 |
4,1 |
8,3 |
47 |
112 |
Slangebakken og Mollerupvej |
1279 |
4,1 |
9,8 |
54 |
83 |
Terpvej |
1277 |
3,7 |
14,3 |
48 |
133 |
Mausingbakken |
976 |
4,5 |
9,3 |
44 |
80 |
Tvilumsgårdsvej |
1254 |
3,7 |
12,7 |
47 |
73 |
Højkolvej |
1251 |
4,0 |
13,1 |
50 |
95 |
Lemming Brovej vest |
478 |
6,5 |
12,1 |
31 |
66 |
Lemming Brovej øst |
636 |
5,4 |
11,1 |
34 |
69 |
Tvilum Kirkevej |
1610 |
3,2 |
9,6 |
52 |
76 |
Svostrupvej |
1456 |
3,4 |
10,9 |
54 |
77 |
Sådan har vi opmålt bakkerne
Bakkerne er fundet i dialog mellem vores fagfolk inden for informatik og en lang række af Silkeborgs cykelklubber. Først blev de bedste 50+ bakker fundet, hvorefter de blev sorteret ned til 26. Opmålingen af bakkerne bruges til skiltning, hvor vi kan vise bakkernes længde, højdemeter, gennemsnitlige stigning og maksimale stigning. Skiltet på bakkernes top viser også antal meter over havet.
Til at opmåle bakkerne, har Silkeborg Kommune anvendt DHM/Terræn - LIDAR version 2.0 - 2015. Med DHM/Terræn - LIDAR version 2.0 – 2015 laserscannes overfladen med et punkt pr. 0,4X0,4 meter. Alle de punkter som er målt på den officielle vejmidte, anvendes til beregning af data. Der er valgt en fast måleafstand på 2 meter på alle bakker, da det vil være hvad en cyklist vil opfatte i virkeligheden. En cyklist vil næppe kunne mærke en ændring i stigning på mindre en 1 meter, da der oftest er over 1 meter mellem hvert hjul på cyklen. Det betyder at målepunkterne for hver anden meter interpoleres til ét tal, som så anvendes til beregning af data.
Skiltene er sat inden for få meters afstand fra det målte start- og slutpunkt. Hermed kan cyklisten cykle fra skilt til skilt, og mærke stigningerne på egen krop. Enkelte steder er skiltene rykket lidt mere, og op til 50 meter, af hensyn til udkørsler med landbrugsmaskiner eller andre trafikale forhold.
Enkelte bakker har et større fald midtvejs på bakken. Dette fald lægges til bakkens samlede højdemeter. Således vil en bakke der stiger fra havets overflade til 100 meter over havet og har et fald på 10 højdemeter, således i alt måles til 110 højdemeter. Omvendt har vi valgt ikke at medregne den negative stigning i bakkens gennemsnitlige stigningsprocent. Dermed er der for disse bakker ikke tale om et reelt gennemsnit, men et beregnet gennemsnit. Begrundelsen er taget ud fra, hvad cyklisten i virkeligheden oplever.